Frågor och svar

Kostar det något att använda TYAs gymnasieportal?
– Nej, det är kostnadsfritt för gymnasieskolor och TYA- anslutna utbildningsinstanser.

Jag som lärare vill ansöka om ett konto. Hur gör jag?
– Klicka på Ansök. Fyll i alla uppgifter och skicka dina kontaktuppgifter till oss. Du får sedan ett mail med inloggningsuppgifter.

Hur förnyar jag mitt konto/min licens?
– Alla som har ett konto/licens på TYAs gymnasieportal måste förnya det inför varje nytt läsår. Klicka på Förnya Konto. Fyll i alla uppgifter och skicka dina kontaktuppgifter till oss. Du får sedan ett mail med inloggningsuppgifter.

Jag kan inte logga in.
– Kontrollera att:
• Rätt E-postadress används,
• E-posten är rättstavad,
• Caps Lock inte är intryckt (små och STORA bokstäver)

Jag har glömt mitt lösenord. Hur får jag tag på det?
– Klicka på Logga in, fyll i din E-post under rubriken Glömt lösenord och klicka på knappen Skicka nytt lösenord. Ett mail med lösenordet skickas till dig på den angivna E-postadressen. (Ibland kan mailen fastna i SPAM/Skräppost-filtret.)

Hur byter jag lösenord?
– Logga in på Gymnasieportalen. Klicka på Ändra dina uppgifter. Skriv in nytt lösenord och klicka på Spara.

Sparas eller lagras elevresultat i Gymnasieportalen?
– Vissa resultat sparas tillfälligt. Exempelvis så sparas resultaten i YKB-Frågebanken tills det att en lärare tar bort resultatet. Ifyllda arbetshäften sparas inte. TYA ansvarar inte för förlorade resultat eller data.

Kan flera lärare dela samma elever?
– Nej, en elev kan bara tillhöra en lärare.

Kan jag som lärare ta över (ärva) elever från en annan lärare?
– Nej. Kontakta oss så hjälper vi till att lösa det.

Hur ger jag elever tillgång till material?
Klicka här för att öppna lathunden som förklarar hur du ger elever tillgång tillmaterial.

Var hittar jag lärarhandledningar och facit
– Gymnasieportalen är uppdelad i två flikar, Lärarmaterial och Elevmaterial. Som inloggad lärare har du tillgång till båda flikarna. Under Lärarmaterial finns handledningar och facit. (OBS att alla avsnitt inte har handledningar.)

Eleven får ingen inbjudan på mail?
– Kontrollera att:
• Rätt E-postadress används,
• E-posten är rättstavad,
• Caps Lock inte är intryckt (små och STORA bokstäver)

Be eleven kontrollera om mailen fastnat i SPAM/Skräppost-filtret.

Logga in



Glömt lösenord


Ansök om licens



Alla fält måste fyllas i!

Förnya er licens här



Alla fält måste fyllas i!